După unul dintre seminariile mele, am rămas seara la o bere cu Dragoș, unul dintre manageri. Era clar pentru mine că lui Dragoș îi plăcea jobul lui. Vorbea entuziasmat despre companie și despre modul în care colaborează cu colegii. Fața lui s-a schimbat atunci când a început să vorbească despre echipa lui. Conducea o echipă de 12 oameni, toți simpatici și muncitori, mi-a mărturisit el, doar Liviu era o adevărată dramă.
Fără să îi cer, el a început să îmi spună că Liviu a fost dintotdeauna o persoană negativă, a văzut mereu numai probleme și niciodată nu a venit cu soluții. Ceea ce însemna mult mai rău era faptul că împărțea gândurile negative și problemele cu ceilalți membri ai echipei. Liviu îi influența pe ceilalți membri ai echipei și pe el însuși, în așa fel încât atmosfera nu era ceea ce Dragoș credea că ar putea fi. Dragoș s-a uitat la paharul său și a suspinat profund.
Această situație este una recunoscută de mulți dintre voi. Oamenii în cadrul unei echipe asemeni lui Liviu, care sunt negativi, se plâng tot timpul, niciodată nu găsesc o soluție și sunt toxici pentru ceilalți membri ai echipei și pentru lider. Dar poți face ceva ca și manager aflat în această situație? Bineînțeles că da, dar aproape întotdeauna ai nevoie de răbdare înainte de a vedea rezultatele.
Înainte de toate: Sunteți conștienți cât timp a petrecut Dragoș cu Liviu? Mult prea mult. Liviu a primit mai multă atenție decât ceilalți. Iar ceilalți membri ai echipei merită de fapt cel mai mare sprijin și cea mai multă atenție. Într-adevăr, ei sunt oamenii care fac treabă bună. Ei sunt cei care fac munca ta de manager plăcută și importantă.
Și fiți conștienți că atenția negativă este tot o formă de atenție. Deci Liviu a învățat că cu cât se plânge mai mult și este mai toxic, cu atât mai multă atenție primește în schimb. Până la un anumit punct. Atunci oamenii împreună cu Dragoș își dau seama că nu are niciun sens să reacționeze sau să asculte. Așa că Liviu are grijă să devină și mai negativ și toxic, acaparând în acest fel energia celorlaltor colegi, inclusiv a managerului.
Un prim pas în rezolvarea acestei probleme este ca, de fiecare dată când oamenii negativi precum Liviu vin cu o problemă sau o plângere, să îi întrebați dacă au și o soluție pentru acea problemă. Dacă vor spune "nu", ceea ce este foarte probabil în cazul lor, să le cereți frumos să se gândească la o soluţie posibilă şi să revină atunci când au o propunere în acest sens.
Uneori, Liviu încearcă să fie inteligent şi spune că este sarcina managerului să găsească o soluție. Imediat întreb atunci care este rolul Liviu în societate. Doar să se plângă și să se smiorcăie? De astfel de oameni nu aveți nevoie în companie. Știu că sună prea direct, dar reţineţi că oamenii ca Liviu nu sunt bineveniți nici în apropierea voastră. Dacă veți proceda așa de câteva ori cu el, Liviu va începe în sfârșit să înţeleagă că, dacă doar se plânge și se smiorcăie, nu va avea de câștigat decât mai mult de lucru. Şi asta este exact ceea ce el nu vrea. Păstraţi interacţiunile scurte. Nu puteți controla comportamentul persoanele negative, dar puteți controla dacă sunteți sau nu implicați.
Atunci când trebuie să vorbiți cu oamenii negativi ca Liviu, lăsați sentimentele deoparte. Oferiți-le răspunsuri decente, dar scurte. Aveţi grijă să nu vă acapareze energia, nu merită. Aveți grijă, de asemenea, să vă alegeți singuri momentul când vreți să discutați cu ei despre ceea ce vor să vă vorbească. Cu alte cuvinte, alegeţi-vă singuri bătăliile de purtat. Nu toate subiectele care vin de la oamenii negativi ca Liviu sunt importante sau constituie o prioritate. Alegeţi să discutați doar despre lucruri care contează cu adevărat din punct de vedere al perspectivei afacerii.
Așa cum am spus și mai devreme, Liviu al zilelor noastre beneficiază de prea multă atenție față de oamenii cu performanțe bune. Mutați-vă atenția către acei oameni și dați-le și lor un feedback pozitiv. Atunci, lui Liviu i se acordă mai puțină atenție și are de ales între a persista având același comportament negativ sau a-l schimba cu o atitudine pozitivă. Și dacă face acest lucru, de exemplu să ofere o soluție posibilă, chiar dacă este stângace, lăudați-l. Spuneți-i că acestea sunt comportamentul și atitudinea pe care vreți să le vedeți mereu la el.
Deseori îi sfătuiesc pe manageri să se așeze împreună cu angajații și să discute deschis problemele. Exprimați-vă clar dorința de a nu lucra cu oameni negativi precum Liviu și faptul că aveți o responsabilitate către toți membrii echipei care merită mai mult. Nu fiți prea rezervați în a da acest feedback, dar nu vă implicați prea tare emoțional. Fiți foarte clari cu privire la comportamentul pe care doriți să îl vedeți la oameni.
Când eu însămi eram manager, aveam un astfel de Liviu în departamentul meu. Într-o întâlnire cu el, l-am întrebat ce nu merge bine. De fapt, pe scurt, mi-a spus că aproape totul este greșit. I-am răspuns că nu am înțeles de ce lucrează încă în companie și că nu este obligat să lucreze pentru această companie. Dar i-am spus totodată că situația nu poate să mai continue și că nu mai vreau să mai lucrez cu el dacă nu se schimbă repede.
În acest articol, am pornit de la premiza că oamenii lucrează într-un mediu de lucru normal. Dacă așa este și dacă toate sfaturile nu servesc la nimic și Liviu rămâne la fel de irațional, concediați-l. Ca manager, aveți în același timp o responsabilitate față de bunăstarea celorlaltor membri ai echipei.
There are no comments