Draga domnule Manager General, in activitatea ta, acum ceva vreme, ai fost implicat in procesul de fuzionare a doua companii. De aici, au rezultat noi itinerarii, schimbari, noi tehnologii si inovare. Ai organizat un nou comitet de conducere, cu oameni specializati in tehnologie, sisteme, probleme de accesare a pietei. Insa nu ai consultat niciun reprezentant de la Resurse Umane care sa ghideze acest proces al fuzionarii. Pentru ca nu ai crezut, poate, ca ar fi nevoie. Si apoi a venit perioada aceea de criza interna: oameni putin implicati in echipa, rezultate slabe, desi ai fost convins ca noul sistem poate functiona impecabil. Insa oamenii? Pai, oamenii nu s-au adaptat pentru ca nu au fost pregatiti, nu li s-au recunoscut meritele sau pur si simplu nu si-au dorit sa se implice in acest proces. Si apoi te intrebi ce poti face?
Prima ta reactie a fost sa ceri un efort in munca si mai mare. Insa nu asta a fost Solutia. Atunci cand ai pierderi mari si solutia pe care o alegi este sa muncesti din ce in ce mai mult, daca nu faci si alte schimbari, singurul rezultat este ca vei avea pierderi si mai mari. Te intreb atunci: Ti-ai rezervat oare ceva timp sa faci un pas inapoi, sa privesti in ansamblu si sa-ti spui ”Ok, ce pot face diferit de acum inainte, caci a munci din greu nu este o solutie? ”.
Vei spune “bun, am inteles, e vorba despre rolul HR, despre implicarea mai activa a acestui departament; sa facem niste sesiuni de teambuilding-uri si totul se va rezolva.” Da, este foarte frumos sa creezi coeziune intre oameni, sa desfasoare impreuna activitati in natura, dar nu inseamna neaparat ca poti schimba ceva la nivelul echipei tale.
Oamenii, domnule Manager General, se simt fericiti cand sunt implicati, cand sunt intelesi si ascultati. Acum douazeci de ani oricine dorea sa lucreze intr-o companie multinationala, dar eu cred ca asta se va intampla tot mai rar. Exceptand insa cazul, consider eu, in care compania este capabila sa schimbe modul de lucru si sa ofere mijloacele de a satisface asteptarile oamenilor la acel moment. Pentru ca da, este vorba despre oameni si despre asteptarile lor. Nu o sa vorbesc despre compania Southwest Airlines, care considera ca profitul este garantat daca angajatul este fericit, clientul este fericit si actionarul fericit. Nu vreau sa laud, vreau doar sa aduc in discutie leaderul pe care il poti scoate de la naftalina si il poti pune la treaba.
Leadership inseamna mai mult decat management, control, urmarire de proceduri. Este vorba despre emotiile pe care oamenii dintr-o echipa le traiesc in preajma produselor si serviciilor companiei in care acesti oameni lucreaza. Sa spui “pe noi nu ne intereseaza emotiile, noi nu lucram cu emotii” nu este tocmai o abordare inspirata si te contrazic: “Oh, ba da – pentru ca produsul pe care il vinzi inseamna emotie”: telefonul caruia ii faci reclama, iaurtul delicios si plin de vitamine, scutecul acela cautat de mamici. Si da, daca vrei profit, gandeste-te inainte daca omul acela din echipa ta este multumit cu ceea ce face si se simte parte din aceasta companie. Ca sa nu mai vorbim despre valorile pe care le reprezinta.
Si mai cred ca leaderul din tine trebuie sa fie un pic lenes. Da, ai citit bine, un pic lenes, caci asta inseamna ca ceilalti oameni din echipa isi fac treaba. Si leaderul care face asta este cel care reuseste sa reflecteze asupra sa, asupra efectelor pe care le are comportamentul sau asupra restului echipei.
Am aflat asta de-a lungul intalnirilor mele cu diferiti CEO, manageri, directori si presedinti de companie, cu echipele lor, in cadrul sesiunilor de coaching, teamcoaching si cu prilejul workshop-urilor cu caii pe care le-am organizat pentru leaderi. Am fost solicitat sa rezolv situatii de criza interna. Exista conflictele vizibile, insa cele care “dor” sunt crizele din subsol, nevazute, in care oamenii se distreaza, rad impreuna, dar in realitate nu au incredere unul in altul, nu se ajuta, nu se sustin. Este uimitor ce se observa in timpul workshop-urilor cu caii pe care le organizam: cand conflictul este la suprafata, se vede din felul in care oamenii din echipa lucreaza cu caii. In timpul exercitiilor nu se asculta unul pe altul, cand cineva spune ceva unii sunt total absenti, se uita la telefon, privesc catre cer sau nu coopereaza deloc. Si sunt usor de recunoscut, poti face chiar poze cu cei care sunt in afara echipei. Daca esti atent, precis vei observa toate astea si poate vei reusi sa zaresti “abcesul” dureros. Astfel vei realiza ce ai de facut, cum si cu ce anume sa tratezi “rana”.
Si te-ai intrebat vreodata: “De ce sa dau pagina mai departe, de ce sa apelez la programe de audit, sa aplic proceduri, sa cresc volumul de munca, de ce un consum suplimentar de resurse cand am la indemana o optiune simpla – cea a ascultarii si preocuparii fata de oamenii din echipa mea?”.
Iti voi face o marturisire: cea mai importanta lectie pe care am invatat-o eu este aceea de a fi smerit, de a asculta toate povestile frumoase ale oamenilor. Oamenii sunt extrem de flexibili si trec prin exercitiul schimbarii pas cu pas, am aflat cum gestioneaza situatiile de zi cu zi, cum pot rezolva multe lucruri si cat de unici sunt, fiecare in rolul sau.
Ce-ar fi sa incepi sa fii lider? Sa incepi sa iti cunosti oamenii din echipa ta?
There are no comments