Asertivitate vs Agresivitate la locul de muncă

Cu câteva săptămâni în urmă, am avut o întâlnire cu o doamnă foarte experimentată, director de resurse umane. Ea lucrează de mulți ani într-o companie multinațională. În timpul acestei întâlniri, ea și-a arătat îngrijorarea cu privire la procesul de angajare în cadrul companiei ei, dar și în alte multinaționale. Ea mi-a mărturisit că din ce în ce mai mulți oameni care sunt angajați au tendința sau sunt în mod clar agresivi. Agresivi față de colegi, dar și în calitate de lideri față de membrii echipei lor. Am concluzionat că acest trend se observă, totodată, în viețile noastre de zi cu zi. Când ne uităm în jurul nostru, vedem în țările vecine precum Polonia, Ungaria, Turcia și Rusia lideri care acționează agresiv față de oricine nu este de acord cu ideile sau deciziile lor. În Europa de Vest, vedem, de asemenea, partide populiste puternice care acționează agresiv. Și pe aceeași listă îl putem înscrie și pe președintele actual al SUA.

Dar eu văd, de asemenea, că de multe ori asertivitatea și agresivitatea sunt încurcate/confundate, astfel încât am intrebat-o daca ea chiar vrea să spună agresivitate. Si am primit ca răspuns un foarte clar ”da”. Si la prima vedere, pot înţelege de ce companiile angajează oameni agresivi. Ei sunt la început extraordinari în îndeplinirea sarcinilor, luarea deciziilor şi se comportă ca activatori (de grup). Ei pun în mișcare oameni și demarează lucruri. Aceștia sunt foarte productivi şi, dacă sunt angajați în calitate de lideri, ei cresc productivitatea echipei în mod simțitor. Aceștia sunt, totodată, pragmatici, caută soluţii simple, care pot fi puse în aplicare cu uşurinţă. Ei vor duce lucrurile la bun sfârșit! Pe de alta parte, nu acceptă dezbaterea şi doresc ca lucrurile să fie făcute așa cum vor ei. În cazul lor, este vorba întotdeauna despre o situație de natura ”Eu câștig – tu pierzi”.

Problema începe atunci când aceștia nu obţin ceea ce au nevoie şi acest lucru înseamnă loialitate, control, recunoaştere şi rezultate. Dacă nu obţin îndeajuns, ei vor deveni toxici pentru organizaţie. Aceștia se schimbă de la agresiv la pasiv-agresiv, şi de aici încep cu adevărat problemele. Deoarece comportamentul şi atitudinea lor se vor raspandi și, destul de repede, o mare parte a companiei va fi afectată.

Dar cum puteţi recunoaşte comportamentul pasiv-agresiv la locul de muncă? Vă dau câteva exemple. În aparență, persoanele pasiv-agresive sunt persoane săritoare şi care sunt de acord imediat, dar care în realitate atacă pe nedrept, subminează şi sabotează. Ele ”jură” în mod constant că puteţi avea încredere în ele, în timp ce acţiunile lor în mod repetat arată că nu este adevarat. Ele ascund informaţii importante față de ceilalți, pentru a părea ele însele mai importante şi mai valoroase. Aceste persoane se folosesc adesea de sarcasm sau de umor pentru a se distra pe seama altora, ascundându-se astfel în spatele atitudinii de genul "Doar am glumit".

Când ne uităm la sondajul Gallup referitor la situația la locul de muncă, vedem că 36% dintre oameni sunt neimplicați activ la locul de muncă. Aceștia sunt oamenii pasiv-agresivi. Nu toți au fost așa de la angajare, cu siguranță nu. Dar ei au devenit pasiv-agresivi din cauza efectului toxic al persoanelor agresive din companie. De asemenea, este un lucru dovedit faptul că există societăţi care au dat faliment din cauza culturii pasiv-agresive.

Ceea ce vreau să subliniez în mod clar este că poate fi interesant să angajezi oameni agresivi, dar atunci când nu le dai ceea ce au nevoie şi, totodată, nu îi ajuți să se conecteze cu oamenii, efectul pozitiv este numai pe termen scurt. Pe termen mai lung, pagubele pe care le provoacă sunt mult mai mari.

Din contră, putem spune că, în companiile de succes, angajații asertivi şi liderii merg mână în mână. Shanon Anthony Bower descrie diferenţa dintre oamenii asertivi şi agresivi după cum urmează: ”Diferenţa esențială dintre a fi asertiv şi a fi agresiv constă în modul în care cuvintele și comportamentul nostru afectează drepturile şi starea de bine a celorlalți.”

Dar ce comportament poți vedea la o persoană asertivă? Cel mai important lucru pe care îl au aceste persoane este atitudinea de bază de genul ”noi toți putem câștiga”. Ideile, opiniile și sentimentele sunt expuse într-o manieră deschisă și sinceră și pot fi discutate împreună elementele pozitive și negative. Oamenii asertivi lucrează cu fapte, nu cu păreri și emoții. Încearcă să găsească un compromis sau o soluție, cu respectarea tuturor celorlalți. Efectul pozitiv al oamenilor asertivi îl poți observa, totodată, dacă te uiți la echipele lor. Oamenii din echipa câștigă mai multă încredere în ei înșiși deoarece sunt ascultați și sunt parte integrantă a echipei. Echipa are și arată încredere în persoanele asertive și în abilitatea de a lua decizii înțelepte. Membrii echipei știu la ce să se aștepte unii de la ceilalți. Și fiecare ”va pune cărțile pe masă” știind că opinia lui va conta. Persoanele asertive se ocupă de situațiile ”câștig-câștig”. Și nu este asta ceea ce ne dorim cu toții, de fapt? Acest lucru în contrast izbitor cu angajatul agresiv care vrea să câștige cu orice preț. Deci, dacă nu doriţi să aveți dureri de cap pe viitor, ştiți acum pe cine să angajați.

There are no comments

*
*
*